AİLE DANIŞMANLIĞI VE EĞİTİMİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI ZORUNLU DERS İÇERİKLERİ
|
1. SINIF / 1.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
ADE701
|
BİTİRME PROJESİ
|
Z
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
30
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, aile danışmanlığı ve eğitimi alanına ilişkin öğrenilen bilgileri ve kazanılan deneyimlerini bir proje çalışmasına dönüştürebilmesi için gereken teorik ve pratik bilgilerin aktarılmasıdır. Bu ders kapsamında öğrenciler, teorik ve uygulamalı derslerde öğrendiği bilgileri proje çalışmasına yönelik belli bir disiplin çerçevesinde gruplandırma ve almış olduğu derslerden edindiği bilgileri harmanlayarak planladığı bir proje çalışmasını sunma becerisi kazanacaktır.
|
2.
|
ADE703
|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere araştırma sorusu geliştirme, kaynak tarama, araştırma yöntemi ve kuramsal çerçeve belirleme ve uygulama yapma becerileri kazandırmaktır. Ders kapsamında araştırma odağını güçlendirmek, araştırma sorusunu keskinleştirmek ve arıtmak, çeşitli teorik ve metodolojik yaklaşımları ve araştırma etiğini belirgin hale getirmek, arşiv ve kütüphane araştırmasıyla ilgili pratik beceriler geliştirmek ve bilimsel inceleme ve sunum becerilerinin düzenini geliştirmek gibi konular ele alınmaktadır.
|
3.
|
ADE705
|
AİLE DANIŞMANLIĞININ TEMELLERİ VE AİLE DANIŞMANLIĞI KURAMLARI
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere aile danışmanlığına dair temel kavramlar, ilkeler ve yaklaşımlar ile aile danışmanlığı kuramları hakkında genel bilgiler kazandırmaktır. Ders kapsamında aile danışmanlığında temel kavram ve ilkeler, sistemik aile yapısı, fonksiyonel-fonksiyonel olmayan aile yapısı, aile yaşam döngüsü, aile danışmanlığı kuramları ve bu kuramların aile danışmanlığına yansımaları gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
4.
|
ADE707
|
AİLE DANIŞMA SÜRECİ VE TEMEL PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BECERİLERİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, aile danışmanlığı süreci ve basamakları, danışanla ilk görüşmenin yürütülmesi, danışmanlık sürecinin planlanması, danışmanlık sürecinde karşılaşılan zorluklar, etkili bir danışma ilişkisinin kurulması ve temel psikolojik danışmanlık becerileri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ders kapsamında aile danışmanlığı sürecinde oturumları yönetme, psikolojik danışmanlık becerilerini kullanma, vaka formülasyonu, amaç oluşturma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme gibi konular ele alınmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
1. SINIF / 2.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
ADE702
|
BİTİRME PROJESİ
|
Z
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
30
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, aile danışmanlığı ve eğitimi alanına ilişkin öğrenilen bilgileri ve kazanılan deneyimlerini bir proje çalışmasına dönüştürebilmesi için gereken teorik ve pratik bilgilerin aktarılmasıdır. Bu ders kapsamında öğrenciler, teorik ve uygulamalı derslerde öğrendiği bilgileri proje çalışmasına yönelik belli bir disiplin çerçevesinde gruplandırma ve almış olduğu derslerden edindiği bilgileri harmanlayarak planladığı bir proje çalışmasını sunma becerisi kazanacaktır.
|
2.
|
ADE704
|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere araştırma sorusu geliştirme, kaynak tarama, araştırma yöntemi ve kuramsal çerçeve belirleme ve uygulama yapma becerileri kazandırmaktır. Ders kapsamında araştırma odağını güçlendirmek, araştırma sorusunu keskinleştirmek ve arıtmak, çeşitli teorik ve metodolojik yaklaşımları ve araştırma etiğini belirgin hale getirmek, arşiv ve kütüphane araştırmasıyla ilgili pratik beceriler geliştirmek ve bilimsel inceleme ve sunum becerilerinin düzenini geliştirmek gibi konular ele alınmaktadır.
|
3.
|
ADE706
|
AİLE DANIŞMANLIĞI UYGULAMASI
|
Z
|
2
|
2
|
0
|
4
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, aile danışmanlığının genel kuram ve uygulamalarına ilişkin teorik ve uygulamalı eğitim yoluyla aile danışmanlığı uygulamaları gerçekleştirecek becerileri kazandırmaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler, teorik ve uygulamalı derslerde öğrendiği bilgileri aile danışmanlığı uygulaması çerçevesinde pratik edecek ve aile danışmanlığı yapma becerisi kazanacaktır.
|
4.
|
ADE708
|
AİLE DANIŞMANLIĞINDA ETİK VE YASAL KONULAR
|
Z
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, aile danışmanlığı ve psikolojik danışma alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları, mesleki etiğe uygun karar verme, etik ikilemler, danışan hakları ve danışmanın sorumlulukları ile etik ilkeler ve yasal sorunlara ilişkin bilgi ve beceri kazandırma amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında, aile danışmanlığı etiği ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler, meslek etiğinin önemi, aile danışmanlığı ve psikolojik danışmanlık alanındaki görev ve sorumlulukları düzenleyen yasa ve yönetmelikler, etik ikilemler, örnek olay ve uygulamalar, mesleki etik ve etiğe uygun karar verme süreci gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
AİLE DANIŞMANLIĞI VE EĞİTİMİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS
ANA DAL ÖĞRETİM PROGRAMI SEÇMELİ DERS İÇERİKLERİ
|
1. SINIF / 1.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
ADE709
|
AİLE İÇİ İLİŞKİLER VE İLETİŞİM
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilerin, aile içi iletişimi, aile yapılarının aile içi iletişimdeki etkisini kuramsal ve kültürel bağlamda ele almayı, aile içi iletişimi eşler arası ve ebeveyn ve çocuk arasındaki iletişim öğeleri açısından değerlendirmeyi ve stresli durumların (boşanma, evlat edinme vb.) aile içi iletişime etkisini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Ders kapsamında aile ve aile modelleri, eşler arasında iletişim, farklı gelişim dönemindeki çocuk ile iletişim, disiplin ve iletişim, ailede stresli durumlarda iletişim gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
2.
|
ADE711
|
AİLE OLMAK
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı toplumun en küçük yapı taşını oluşturan aileyi tanımak, başarılı bir evliliğe sahip ve başarılı yeni nesiller yetiştiren anne-baba olmak için aileyi ve aile bireyleri arasındaki ilişkilerin önemini anlamaktır. Bu amaçla bu ders kapsamında eşi tanımada aşamalar, evlilikte eş seçme, evlilik koşulları, evlilik dönemleri, evlilik zamanının saptanması, evliliği geciktiren kişilik özellikleri, evlilikte uyum ve dayanışma ve evlilikte sorun yaratan konular ele alınmaktadır.
|
3.
|
ADE713
|
AİLE SOSYOLOJİSİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, sosyal yaşam içinde ailenin yapısı, oluşumu; toplumsal bir kurum olarak ailenin işleyişi, önemi ve diğer sosyolojik olgular ile olan ilişkisine yönelik bilgi kazandırmaktır. Ders kapsamında aile ve aile tiplerinin oluşması, sanayileşmeyle birlikte ailenin yapısında meydana gelen değişmeler, aile içi ilişkiler (aile içi otorite ve güç ilişkileri, aile içi ilişkilerde yatay ve dikey iletişim), toplumsal cinsiyet ve farklı toplumlarda çocuğun değeri gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
4.
|
ADE715
|
AİLEDE GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilere, doğum öncesinden ölüme kadar fiziksel, bilişsel, duygusal, sosyal birçok boyutuyla gelişim kavramını tanıtmak ve gelişime etki eden kalıtsal ve çevresel süreçler ile kültür, aile, okul, meslek gibi sosyal çevrenin birey üzerinde etkileriyle ilgili bilgi edindirmektedir. Ders kapsamında gelişim psikolojisindeki temel kavramlar, yaşam boyu gelişim bakış açısı ve döllenmeden ergenlik dönemine kadar meydana gelen fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim süreçleri gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
5.
|
ADE717
|
AİLEDE RUH SAĞLIĞI
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilerin ruh sağlığı ile ilgili temel kavramları, farklı ekollere göre ruh sağlığı ile ilgili açıklamaları, gelişim dönemlerine göre ailede ruh sağlığını etkileyen faktörlerin neler olduğunu ve aile danışmanlığı uygulamalarını ruh sağlığı ile ilişkisini öğrenmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında, ruh sağlığının tanımı ve ilişkili kavramlar, farklı psikoloji ekollerine göre ruh sağlığına yaklaşım, ailede ruh sağlığını etkileyen faktörler ve ruh sağlığını koruyucu ve önleyici yaklaşım gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
6.
|
ADE719
|
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ BOZUKLUĞU VE AİLE
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilerin çocuk ve ergen ruh sağlığı ve çocukta görülen duygu ve davranış bozuklukları alanında yeterli derecede bilgilendirilmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında çocuk ruh sağlığı ve hastalıkları, davranış bozukluğu yaşayan çocuk ve ailesine yaklaşımın ilkeleri, çocuk ruh sağlığı bozukluklarını uygun şekilde yönlendirebilme, aile ve toplumun çocuk tuh sağlığı ve hastalıkları konusunda eğitimi gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
|
1. SINIF / 2.YARIYIL
|
S/N
|
Dersin Kodu
|
DERSİN ADI
|
Z/S
|
T
|
U
|
L
|
TS
|
K
|
AKTS
|
1.
|
ADE710
|
AİLEDE CİNSELLİK VE CİNSEL SORUNLAR
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilere ailede cinsel sağlık/üreme sağlığı, cinsel gelişim, ailede cinsel yaşam ve cinsel işlev bozukluklarına ilişkin temel kavramlar ve cinsel danışmanlık vermeye yönelik temel bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. Ders kapsamında cinsel sağlık/üreme sağlığının tanımı, bütünsel yaklaşımla sunulan cinsel sağlık/üreme sağlığı hizmetleri, cinsel gelişim, cinsellik, mutlu cinsel yaşam ve cinsel sağlık kavramları, gebelikten korunma yöntemleri, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlardan korunma ve güvenli annelik kavramları gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
2.
|
ADE712
|
AİLEDE DEĞER EĞİTİMİ
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal değerlerin biçimlerini, kökenlerini kavratmak ve bunların aile hayatındaki yerini gösterebilmek, ailede ahlak ve değerler eğitiminin ilke ve yöntemlerini kavrama ve uygulayabilme bilgi ve becerisi kazandırılmadır. Ders kapsamında bir değer olarak ailenin toplum ve ülke için önemi, ailenin temel gereksinimleri, psikososyal gelişim, değer kavramı, ailenin spirituel, sosyal ve kültürel değerleri, ahlak gelişimi, gelişim dönemlerine göre değerler ve ailede değer eğitimi gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
3.
|
ADE714
|
AİLEDE KRİZE MÜDAHALE
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı öğrencilerin aile yaşam döngüsü içerisinde kriz kavramını, kriz nedenlerini ve krize etkili müdahale yöntemlerini öğrenmeleridir. Ders kapsamında kriz kavramı ve krize müdahalenin koruyucu ruh sağlığındaki yeri, ailede meydana gelebilecek krizler ve nedenleri, krize müdahale ve krizi önlemenin genel ilkeleri, yas ve kayıp sürecinde kriz yönetimi gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
4.
|
ADE716
|
BİREYSEL DANIŞMA KURAMLARI
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilerin bireylere yönelik psikolojik danışma ve psikoterapi kuramlarının özellikleri, kavramları ve teknikleri konusunda bilgi kazanmalarına yardımcı olmaktır. Ders kapsamında, psikolojik danışmada kuram olgusuna ilişkin temel kavramlar, kuramlara ilişkin temel kavramlar, psikoanalitik kuram, varoluşçu terapi, birey merkezli yaklaşım, geştalt terapi, şema terapi, bilişsel davranışçı terapi, post modern kuramlar gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
5.
|
ADE718
|
AİLEDE ÖZEL SORUNLAR (BOŞANMA, ALDATMA, ÖLÜM VB.)
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilerin aile sistemi içerisinde yaşam boyu karşılaşılabilecek olan boşanma, aldatma, kayıp, ölüm gibi özel durumlara yönelik aile danışmanlığı yaklaşımlarını ve müdahale yöntemlerini öğrenmeleridir. Ders kapsamında, boşanma, aldatma, ölüm gibi özel durumların aile sistemine ve ilişkilere olan etkileri, aile yaşam döngüsü içerisinde bu sorunlarla etkili baş etme yolları, bu tür sorunlarla çalışılırken kullanılabilecek aile danışmanlığı yaklaşımları ve müdahale teknikleri gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
6.
|
ADE720
|
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUĞU OLAN AİLELERLE ÇALIŞMA
|
S
|
3
|
0
|
0
|
3
|
3
|
6
|
İçerik: Bu dersin amacı, öğrencilerin dünyada ve ülkemizde özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin sorun ve ihtiyaçları, özel gereksinimli çocuğu olan ailelerle çalışma ve özel gereksinimliliğe ilişkin politikalar ve hizmetlere dair bilgi edinmesidir. Ders kapsamında özel gereksinimli çocuk ile iletişim, özel gereksinimli çocuğun sağlığını koruma, geliştirme ve rehabilitasyon hizmetleri, özel gereksinimli çocuklara bakım veren ailenin fiziksel, psikolojik ve sosyal açıdan desteklenmesi ve özel gereksinimli çocukların özel eğitimi konusunda danışmanlık ve bakımın koordinasyonunun önemi gibi konu başlıkları ele alınmaktadır.
|
Kısaltmalar: Z: Zorunlu; S: Seçmeli; T: Haftalık Teorik Ders Saati; U: Haftalık Uygulama Ders Saati; L: Haftalık Laboratuvar Ders Saati; TS: Haftalık Toplam Ders Saati; K: Dersin Kredisi; AKTS: Dersin Avrupa Kredi Transfer Sistemi Kredisi.
|
Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Tezli Yüksek Lisans programı ders içeriklerinin indirilebilir (yazdırılabilir) formu
|