YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç 2030'a Doğru Yükseköğretim Politikalarını Açıkladı
- Üniversitemiz
- Haberler
- YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç 2030'...
2021 Ekim ayında UNESCO’nun, Barselona’da 3. Dünya Yükseköğretim Kurultayı’nı toplayacağını ifade eden YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, yükseköğretimde gelecek 10 yıl için çeşitli çalışma raporları üretildiğini belirterek 2030’a doğru gerçekleşmesi planlanan yükseköğretim politikalarından şöyle bahsetti:
“Dünyada Dijital Teknolojilerin Etkileri Görülmeye Başlandı”
Türkiye’de Yeni Yükseköğretim Kurulu (YÖK) olarak hayata geçirilen ve sonuçlarını elde etmeye başlanan birçok proje ile 2030’lu yıllara doğru dinamik, yetenekli, toplumun ihtiyaçlarına ve gerçeklerine hâkim nesiller yetiştirmek için 207 üniversiteyle birlikte çalıştığını belirten YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, “2030’a yaklaştığımız bu günlerde, dijital teknolojiler yükseköğretim alanındaki en önemli başlıklardan birini oluşturuyor. Dijital teknolojilerin yaygın kullanıma girmesi, 2000 yılından bu yana en büyük 500 şirketin neredeyse yarısının ortadan kaybolmasına neden oldu. Bilinmelidir ki dijital teknolojilerin etkileri dünyada daha yeni görülmeye başlıyor.” dedi.
“2030’lu Yıllarda 1.7 Milyon Yeni İş Kolu Ortaya Çıkacak”
Dünya Ekonomik Forumu’nun verileri göre, 2030’lu yıllarda neredeyse 1,7 milyon yeni iş kolunun ortaya çıkmasının öngörüldüğünü belirten YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, “Bu dönüşüm, çalışma hayatına yansımalarıyla vatandaşların, iş insanlarının ve karar alıcıların konuya yakından ve hızla eğilmesini gerektiren dinamik bir süreç. Mobil internet, bulut teknolojisi, insansız araçlar, nano teknoloji ve 3D yazıcıların iş dünyasındaki kullanım yoğunluğunun artmasıyla pek çok meslek kaybolurken ya da dönüşürken ortaya yepyeni meslekler çıkıyor. YÖK olarak, geleceğin meslekleri addedilen alanlarda sektörle iş birliği içinde yaptığımız çalışmalarla, üniversitelerimizde yeni mesleki alanlar ve programlar açıyoruz. Özellikle doktora çalışmalarına ayrı bir önem atfediyoruz. Yüzde 62’sini kız öğrencilerin oluşturduğu ve 5 bine yakın öğrencinin içinde bulunduğu YÖK 100/2000 projesi mezun vermeye başladı. Ayrıca bugün itibarıyla Türkiye üniversitelerinde 100 binin üzerinde doktora öğrencimiz var. Doktora programlarında öncelikli olarak robotik, siber güvenlik, nörobilim, yapay zekâ ve makine öğrenmesi, ağ teknolojileri, akıllı ve yenilikçi malzemeler gibi alanlarda araştırma ve yeniliğe dayalı çalışmalar üreterek akıllı uzmanlaşmaya dayanan stratejik bir hedef belirledik.” diye konuştu.
“Avrupa’da Yükseköğretime Erişimde İlk Sıradayız”
YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, “Geçtiğimiz 20 yılda yükseköğretimde gelişen iki eğilimden biri yükseköğretime erişim oranının artırılması, diğeri ise bilgi ekonomisi ve uluslararası sıralamalarla ortaya çıkan araştırma odaklı üniversite modelinin geliştirilmesi olmuştur. 1998’de yüzde 17, 2008’de yüzde 27 olan dünyada yükseköğretime erişim oranları 2018’de yüzde 38’lere ulaştı. Bu alanda en düşük oran yüzde 5 ile Sahraaltı Afrikası’nda. Türkiye ise 8 milyonu aşan öğrenci sayısı ile Avrupa’da yükseköğretime erişimde ilk sırada geliyor.” dedi.
YÖK Başkanı Saraç, “Araştırma üniversitesi” kavramı Türk yükseköğretimine Yeni YÖK ile girmiş ve 2017 yılında 11 üniversitemiz bir yıl süren değerlendirme çalışmalarını takiben araştırma üniversitesi olarak seçilmiştir. Bu üniversitelerden ülkemizin, devletimizin yüksek beklentileri vardır. Kendilerine ayrıcalıklı destekler sunulan bu üniversiteleri kurul olarak ciddi bir akademik takip altında tuttuklarını söyledi.